Hvad er Facebook annoncering?

Facebook annoncering er en smart og nem måde at nå ud til specifikt definerede målgrupper på. Annoncer vil typisk blive vist i brugernes startfeed, hvor de placeres strategisk, sådan at Facebook-brugerne vil falde over anoncerne og læse dem, næsten uden at de tænker over, at det er reklame. Med Facebook annoncering kan annoncer også vises i besked-appen Messenger og på Instagram, så der er rig mulighed for variation af markedsføringsplatform.



Facebook annoncering vs. traditionel marketing


Facebook indeholder en guldgrube af oplysninger om deres brugere. Dette er medvirkende til, at Facebook er det absolut mest oplagte sociale medie at promovere sin virksomhed eller sit produkt igennem. Omvendt ville det være umuligt at målrette de mere “gammeldags” markedsføringsmetoder såsom radio, tv og plakater i bybilledet, lige så præcist mod sin målgruppe, som det netop er muligt med Facebook annoncering.

Over 3 millioner danskere  har en profil på Facebook, hvor de dagligt logger på for at holde sig opdateret omkring hvad der rører sig, og de forventer at se opslag, som er relevante for dem. Takket være Facebooks mange oplysninger om den enkelte brugers profil, er det heldigvis muligt at markedsføre med øje for, at det skal være relevant for brugeren, samtidig med at brugeren i den grad er relevant for dig som annoncør.





facebook-netgiganten

Hvordan fungerer annoncering på Facebook?

Alle Facebook brugere bliver præsenteret for annoncer. Som annoncør konkurrerer man altså imod andre annoncører, når det gælder annoncevisninger. Om der er høj eller lav konkurrence har indflydelse på visningsprisen, som stiger jo mere konkurrence der er, altså jo flere annoncører der er om budet. Processen er således en budgivningsauktion, og man bestemmer sig derfor på forhånd for et dagligt budget, som man vil bruge pr. dag. Budgettet kan enten sættes på annoncesætniveau eller på kampagneniveau, hvor budgettet optimeres og fordeles ift. hvilke annoncer der performer bedst. Det at man sætter et dagligt budget gør, at det er muligt at forudsige udgifterne til Facebook annoncering hvilket er godt at have styr på.



Facebook annoncer der sælger


Med vores Facebook annoncering bliver din virksomhed synlig for potentielle kunder, som er specielt udvalgt via alder, køn, geografi, interesser m.m.

Som første led i processen kortlægger vi sammen hvad dine mål skal være. Er dit primære mål f.eks. at vække brand awareness, at sælge mere, at trække mere trafik til hjemmesiden, eller måske at få flere likes på virksomhedens Facebook side? Herefter tager vi over og designer de annoncer, som skal sættes op, og du bestemmer selv, hvor stort et budget du vil bruge på at annoncere.
Når vi designer annoncer er det ikke blot et spørgsmål om at smække nogle billeder sammen med lidt tekst og sætte i gang. Der skal laves målgrupper, udtænkes en plan og tænkes strategisk for at opnå de mål, som din virksomhed har sat sig for.

Opnå fordele med Facebook annoncering


  • Avanceret segmentering
  • Annoncér med retargeting
  • Fuld kontrol over dit markedsføringsbudget
  • Stor rækkevidde
  • Udvid dine salgskanaler
  • Målrettet og præcis markedsføring

Der findes flere forskellige slags annoncer, som du kan vælge imellem, når du annoncerer på Facebook. Så der er rigtig gode muligheder for at skræddersy markedsføringen til lige netop din virksomheds behov.
For eksempel kan du vælge imellem annoncer af typerne billede, video, karrusel, diasshowsamling og salg fra katalog. Har du ikke nogen specifikke ønsker til annoncetype, kan du også trygt lade os tage beslutningen, for vi ved hvad vi laver, og vi har god erfaring med at annoncere.





Facebook annonceformater


Billed annonce

Facebooks billedannoncer har til formål at skabe en visuelt flot og inspirerende oplevelse for brugerne. Formatet fungerer især godt til at generere ny trafik til hjemmesider. Billedannoncer er også velegnet til promovering af ét enkelt produkt, hvis man ønsker at skabe øget opmærsomhed omkring f.eks. en produktnyhed.

Video annonce

Videoannoncen gør det muligt at dele mere komplekse budskaber. En videoannonce bør som hovedregel være så kort som muligt samtidig med at den bør være optimeret til visning uden lyd -men være endnu bedre at se med lyden slået til. Budskabet skal gerne kunne opfanges indenfor de første sekunder for at fastholde opmærksomheden.

Karrusel annonce

Det smarte ved karruselformatet er, at det giver én mulighed for at vise op til 10 forskellige billeder el. videoer, hver med eget link, evt. produktlinks. Denne annoncetype har en optimeringsfunktion, som automatisk fastlægger røkkefølgen af billederne - i tilfælde hvor der er en mening med rækkefølgen, giver det dog mening at deaktivere funktionen.

Diasshow annonce

Annoncer af typen diasshow er et smart alternativ til videoannoncer. Det er hurtigere at lave et diasshow med billeder, end det er først at skulle producere en video. Annoncetypen har de samme fordele som videoannoncen, såsom bevægelse og lyd samt det at den er i stand til at vise et forløb eller forenkle noget som ellers er mere komplekst.

Samlings annonce

Med samlingsannoncer følger en såkaldt Instant Experience. Når folk klikker på annoncen, får mulighed for at gennemse flere produkter eller se detaljerne for et produkt, uden at forlade Facebook. Formatet er smart, da det engagerer brugerne på en helt ny måde og skaber en glidende overgang for de mest interesserede brugere at fortsætte til hjemmesiden for at købe.

Salg fra katalog

Salg fra katalog er en shopping-annonce og kan være af typen billed-, karrusel- eller samlíngsannonce. Der tilknyttes et produktkatalog, som uploades separat. I retargeting bruges det til at vise produkter, som en bruger tidligere har set på. Alternativt kan man også vælge at vise de produkter til brugerne, som det er mest sandsynligt at de vil synes om.


Vælg din Facebook pakke


BASIC Facebook

  • Op til 2 kampagner
  • Op til 6 annoncesæt
  • Ubegrænset antal annoncer
  • Tekstforfatning
  • Ændring af annonceindhold 1 gang/ md.
  • Optimering månedligt
  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Karruselannoncer
  • Diasshowannoncer
  • Dynamisk annonceindhold
  • Samlingsannoncer (Instant Experience)
  • Salg fra katalog
  • Retargeting
  • Konverteringssporing
  • Opsætning af Google Analytics
  • Budgetkontrol
  • Målgruppeanalyse
  • Rapporteringsværktøj
  • Månedlig rapport
  • Support pr. telefon og mail
1.500,-/måned

STANDARD Facebook

  • Op til 3 kampagner
  • Op til 9 annoncesæt
  • Ubegrænset antal annoncer
  • Tekstforfatning
  • Ændring af annonceindhold 2 gange/ md.
  • Optimering ugentligt
  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Karruselannoncer
  • Diasshowannoncer
  • Dynamisk annonceindhold
  • Samlingsannoncer (Instant Experience)
  • Salg fra katalog
  • Retargeting
  • Konverteringssporing
  • Opsætning af Google Analytics
  • Budgetkontrol
  • Målgruppeanalyse
  • Rapporteringsværktøj
  • Månedlig rapport
  • Support pr. telefon og mail
2.500,-/måned
POPULÆR

PRO Facebook

  • Op til 6 kampagner
  • Op til 20 annoncesæt
  • Ubegrænset antal annoncer
  • Tekstforfatning
  • Ændring af annonceindhold 4 gange/ md.
  • Optimering 2 gange/ uge
  • Billedannoncer
  • Videoannoncer
  • Karruselannoncer
  • Diasshowannoncer
  • Dynamisk annonceindhold
  • Samlingsannoncer (Instant Experience)
  • Salg fra katalog
  • Retargeting
  • Konverteringssporing
  • Opsætning af Google Analytics
  • Budgetkontrol
  • Målgruppeanalyse
  • Rapporteringsværktøj
  • Månedlig rapport
  • Support pr. telefon og mail
3.500,-/måned

Alle Facebook pakker tegnes fortløbende for 6 måneder ad gangen og fornyes automatisk ved periodens udløb, indtil det opsiges.
Alle priser er angivet i DKK ekskl. moms



Følg vores arbejde og overvåg effektiviteten

ppc

Ved hjælp af vores rapporteringsværktøj, som tilpasses den enkelte kunde, kan du bl.a. se hvordan din kampagne præsterer. Du vil opleve en gennemsigtighed i vores arbejde og du får adgang til et lækkert og overskugeligt dashboard 24/7.

Få indsigt i dine data. Vi skjuler dem ikke 🙂


  • Overblik over annoncer
  • Overvåg trafikken
  • Klikrate
  • Eksponeringer
  • Antal konverteringer
  • Pris pr. konvertering
  • Konverteringsfrekvens
  • …og meget mere


Er du i tvivl om, hvilken Facebook-pakke du skal vælge?

Skriv eller ring til os på 71 96 99 90 og få en uforpligtende snak med en af vores annonceringsspecialister .



FAQ

Hvad er dynamisk annonceindhold?

Dynamisk annonceindhold gør det muligt at at teste hvilket annonceindhold, der fungerer bedst. Det er en slags split test, som Facebook selv kører automatisk. Man skal blot uploade forskellige aktiver såsom billed-, tekst- og/ eller videomateriale, afhængigt af hvor mange slags variabler man ønsker at arbejde med.

Hvad er visningsprisen ved Facebook annoncering?

Visningsprisen afhænger af konkurrencen ved de enkelte målgrupper samt produkter. Jo flere der er om budet på et given målgruppe, desto højere er visningsprisen. Denne udgift afregnes direkte til Facebook.

Hvorfor betale opstartsgebyr?

Opstartsgebyret dækker udgifter til bl.a. oprettelse af annoncer, Google Analytics, produktkatalog samt analyse af målgrupper m.m.

Er det ikke nemt nok at lave Facebook annoncer selv?

At sætte sig ind i hvordan annoncering på Facebook fungerer, kræver tid og midler som man muligvis ikke har til rådighed i hverdagen. Ved at lade os stå for annonceringen slipper du for at sætte dig ind i alt det tekniske som bl.a. tæller opsætning, vedligeholdelse, konverteringssporing m.m. Desuden kan det i de fleste tilfælde bedre svare sig at hyre os end at dedikere en hel medarbejders indsats til formålet.

Hvorfor indeholder alle tre Facebook-pakker et ubegrænset antal annoncer?

Det er meget forskelligt hvor mange annoncer det giver mening at lave pr. kampagne. Det afhænger bl.a. af faktorer som kampagnemål, målgruppe, kampagnetype m.m. Hos Netgiganten gør vi altid vores bedste for at levere gode resultater, og har en kampagne brug for eksempelvis 10 annoncer for at køre optimalt, så vil vi ikke lade os begrænse af, at den givne pakke kun indeholder x antal annoncer. På den måde er du altid sikret de bedst mulige resultater.